/ Auto kopen en verkopen (advertorial)


rss

Trap er niet in: aanbetaling bij proefrit

Uitgegeven: 31 oktober 2011 08:06
Laatst gewijzigd: 2 november 2011 18:07

 Met enige regelmaat komen ze weer voorbij. Schrijnende verhalen over de foute auto bij het foute bedrijf. Kreten als ‘RDW erkend’ en ‘een begrip in de omgeving’ zijn kennelijk zó geruststellend dat het bedrijf enthousiast met een bezoek vereerd wordt.

 Dan begint het pas. Hét buitenkansje - zoals de website laat zien - met de meeste opties en een lage kilometerstand, staat inmiddels nèt bij een andere geluksvogel voor de deur. Maar niet getreurd; dit bedrijf grossiert in buitenkansjes en de verkoper neemt zijn potentiële slachtoffer mee naar een net zo strak karretje, achter in de overvolle showroom.

Deur aan deur staan ze en het geopende portier biedt hooguit een vluchtige indruk van het interieur. De verkoper begint steeds meer als een wurgslang zijn klant lam te leggen. Het gezonde verstand lijkt het steeds meer te moeten aflegen tegen het manipulerend gedrag van de verkoper.

Onder voorbehoud van proefrit

Als de verkoper inmiddels in zijn kantoortje dwingend het koopcontract onder je neus schuift, lijkt er geen weg terug. Maar op de valreep krijg je toch een helder moment; een proefrit! De verkoper reageert geïrriteerd dat het een halve dag kost de showroom leeg te rijden. Je weet toch dat een Golf goed rijdt? Uiteindelijk gaat de verkoper overstag en is hij bereid om een proefrit te regelen voor over twee dagen.

Om er toch zeker van te zijn dat alle moeite straks niet voor niets is, wordt er een voorlopig koopcontract opgesteld. De verkoper vermeldt ‘onder voorbehoud van proefrit’ ondertekend met een krabbel van de koper en verkoper. Enigszins opgelucht verlaat het slachtoffer het pand met de gedachte dat een teleurstellende proefrit de deal tóch ongedaan maakt.

Agressieve verkoper

Twee dagen later het vervolg. De auto staat proefrit klaar en de verkoper neemt zijn slachtoffer eerst mee in zijn kantoortje. Met een dwingende ondertoon meldt hij dat het gebruikelijk is een aanbetaling te doen bij een proefrit. Er wordt 400 euro gepind en met achterlating van het rijbewijs begint het slachtoffer aan de hopelijk geruststellende proefrit.

Bij de eerste bocht klinkt er een onheilspellend geluid uit het vooronder. Op een permanent rood brandend lampje prijkt het symbool van een airbag. De kilometerstand blijkt het dubbele te zijn van wat de verkoper had gemeld en bij het eerste stoplicht klinken de remmen als een betonmolen.

Onder begeleiding van een gierende snaar komt de auto weer aan bij het bedrijf. Bij het betreden van het kantoortje meldt de koper maar meteen dat hij afziet van de koop. Zonder kwaad bloed te willen zetten, meldt de koper subtiel dat de prijs toch wat boven het budget is en dat een Golf eigenlijk groter is dan nodig. De in tien minuten verzamelde waslijst aan gebreken laat hij vooralsnog maar even buiten beschouwing.

Agressief meldt de verkoper dat de auto inmiddels is tenaamgesteld en dat de koop definitief is. Wanneer de koper vervolgens meldt dat de auto ondeugdelijk is met tal van gebreken, maakt de verkoper een laatste gebaar. Voor 800 euro maakt hij de auto 100 procent in orde, maar de koop is onomkeerbaar.

Extra investering

Uiteindelijk wordt de auto vijf dagen later opgehaald. En als snel blijkt dat de extra investering van 800 euro niets heeft opgeleverd. Alle gebreken (én meer) worden uiteindelijk voor 2200 euro vakkundig opgelost door de plaatselijke dealer. Die heeft in de showroom, voor uiteindelijk hetzelfde bedrag, eerlijke oprechte auto’s met zes maanden garantie. Zo kan het dus ook! 

jos-van-der-drift

Reageer: Deel dit artikel via:

Advertentie

 



Goeie Vraag!

nubijlage.nl is onderdeel van de Sanoma Media Netherlands groep