/ Deloitte over data (advertorial)

rss
Gepubliceerd: 
Laatst gewijzigd: 
30 mei 2012 16:05
30 mei 2012 16:35

Meer blauw online

Ook verdachten en criminelen maken gebruik van Twitter, Facebook en hun mailbox. Logisch dus dat rechercheurs erin worden getraind digitale aanwijzingen te gebruiken in hun opsporingsactiviteiten.

Meer blauw online

Natuurlijk: bij de politie werken veel specialisten op it-gebied. Er is landelijk een team dat zich bezighoudt met high tech crime, zoals bijvoorbeeld kinderporno. En ook binnen de korpsen zijn er digiteams, die zich bezighouden met het opsporen van digitale criminaliteit.

"Dat zijn de echte kenners", zegt Marco Veen, werkzaam bij de afdeling Forensic & Dispute Services van Deloitte. "Maar bij de tactisch rechercheurs, de politieagenten die zich met de gewone opsporing bezighouden, ontbreekt het vaak nog aan voldoende kennis over de digitale mogelijkheden op het gebied van opsporing. Het is dus nodig dat zij een bewustwordingstraining krijgen."

De afdeling van Veen is samen met het Programma Aanpak Cybercrime van de Nederlandse politie en het bedrijf ForensicPlaza verantwoordelijk voor het trainingsprogramma opsporing en digitalisering dat nu al door ruim 900 tactisch rechercheurs werd gevolgd.

Twitter en LinkedIn

"Sommige rechercheurs hebben op een verjaardag weleens over Twitter gehoord. Ze denken dat het iets is waar mensen vertellen dat ze in de bus zitten, dat ze gaan eten of gaan slapen. Maar ze hebben zich wellicht niet eerder gerealiseerd dat het ook weleens een opsporingsmethode kan zijn. Daar proberen wij ze van bewust te maken", zegt Veen.

"Voor LinkedIn geldt hetzelfde. Wie gebruikt dat nou, denken sommigen. Maar vaak kun je daar informatie over een bedrijf vinden die meer accuraat is dan de gegevens die je van de Kamer van Koophandel krijgt. Dat is handig als je doorzoeking hebt bij een bedrijf."

Veen en zijn collega's laten de rechercheurs zien hoe ze aan bepaalde informatie kunnen komen. "Elke e-mail bevat bijvoorbeeld een header, die de gewone internetgebruiker niet ziet omdat er voor hem totaal oninteressante gegevens instaan, zoals via welk ip-adres een mail is verstuurd of vanaf welke provider. Politie en justitie kunnen vervolgens met die informatie aan naam- en adresgegevens komen."

Opsporing versnellen

Alleen al weten wat er allemaal mogelijk is met digitale opsporing, kan de opsporing versnellen, zegt Veen. Zelfs als een rechercheur vervolgens niet weet hoe hij aan die informatie komt. "Hij kan dan met een gerichte vraag naar de digitale afdeling van het korps. Als je niet weet dat die informatie er is, zul je die vraag natuurlijk nooit stellen."

Datzelfde geldt als een rechercheur op een plaats delict terechtkomt. Veen: "Hij ziet daar een neergeschoten slachtoffer en moet dus op zoek naar sporen. Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat er in de smartphone van het slachtoffer heel veel relevante informatie staat: over de locaties waar die persoon is geweest, met wie hij op de verschillende locaties contact heeft gehad. Als een rechercheur dat weet, zal hij die telefoon zo snel mogelijk laten uitlezen door de digitale afdeling."

De rechercheurs worden tijdens de training ook bewustgemaakt van hun eigen internetgedrag. "Iedereen die op het web surft, laat sporen achter. Als jij als agent je gaat mengen in een hackersforum en je gebruikt als webbrowser Internet Explorer, ben je eigenlijk meteen al verdacht. Er is geen hacker die dat gebruikt. Wij laten zien hoe je door het gebruik van servers in andere landen ook anoniem kunt surfen."

In de kroeg

Ook het privégebruik van internet komt aan de orde. "Een politieagent laat 's nachts zijn achterdeur niet openstaan, maar kan net als een gewone internetgebruiker wel een slecht beveiligde router hebben. Wij wijzen hen erop dat het juist voor mensen in hun functie belangrijk is ook het eigen internet goed af te schermen."

Nog niet zo lang geleden kreeg Veen een mailtje van een rechercheur die zijn cursus had gevolgd. "Hij had om tien uur 's avonds in de kroeg een verdachte kunnen oppakken, omdat hij via sociale media een foto van hem had gevonden, gezien had welke kroeg hij vaak bezocht en dat hij daar die avond een afspraak had staan. Hij bedankte ons voor de training. Dat de opgedane kennis meteen al in de praktijk wordt gebracht is natuurlijk een hartstikke groot compliment."

Door: Deloitte
  • Deel:

nubijlage.nl is onderdeel van de Sanoma Media Netherlands groep